Nagekomen verhaal….

14 september 2022 - Zermatt, Zwitserland

Gisteren dus geen uitgebreid verslag. Daarom nu maar een korte inhaalslag:

We hebben onderweg in de Glacier Express zoveel gezien dat we eigenlijk weinig te vertellen hebben, maar wel veel plaatjes.

Onze trein vertrok pas tegen 10en uit Bergün en na een korte kronkelig door de bergen in Filisur overgestapt op de Glacier Express. Daar hadden we genoeg tijd om op echte terrasje op het perron nog een kopje koffie te drinken.

Onze oorspronkelijke 1e klas wagen was uitgevallen dus we zaten in een 2e klas wagen, maar met alle gemakken van 1e klas. (En wij zijn niet van die zeikerds…..)

Netty had bijna het verkeerde treintje….

Netty wil weer in de verkeerde trein…….

Direct na vertrek uit Filisur kwam na een tunneltje gelijk het beroemde Landwasser viaduct. Onze Japanner René natuurlijk gelijk weer vanuit een open raampje een fillempie gemaakt. Zie bij Video’s .

Ook hebben we ontdekt hoe de oortjes werkten.  Behalve alle toeristische informatie bleek daar ook de traditionele Zwitserse hoempapa muziek op te staan. Voor Netty en Jennie kon de dag niet meer stuk…..

Genietend van Zwitserse hoempa muziek….
zie ook Video.

En verder - ondertussen genietend van ons met hangen en wurgen uitgeserveerde 3 gangen diner) door naar Chur waar we van richting veranderde en via de schitterende Rijn kloof (de ‘Grand Canyon’ van Zwitserland) omhoog naar de Oberalp pas en met diverse bochten en keertunnels steil naar beneden naar Andermatt.

Weer een reisje langs de Rijn, Rijn, Rijn……Het RijndalBergen, bergen, bergen….Smullen in de trein…..3 gangen diner aan boord…..Boven over de Oberalp pas (2033m)

Op de heenreis zijn wij hier via de Gotthard tunnel recht onderdoor gereden.

Langs hoge bergen…..Bijna op de OberalppasOmhoog door het RijndalLekker aan het voorgerecht…

Nu verder door de Furka tunnel en door het brede Rhônedal verder naar het westen.

Bij Brig weer via een smal en heel steil dal weer omhoog naar Zermatt.

Daar direct een Electro taxikarretje (!) gepakt naar het hotel.

Busje kwam zo…….

De eerste indruk van Zermatt: Een gigantische opeenhoping van kriskras door elkaar staande hotels en chalets waarvan we ons allemaal afvroegen, wat je hier in vredesnaam moet doe. Afgezien van met het treintje omhoog om de Matterhorn te zien.

Maar dat gaan we - ondanks de lang uitgestelde regen - straks gaan doen……